Pages

Thursday 16 April 2015

Perang Yaman Letakkan Tanaman Berisiko, Keselamatan Makanan Terancam

Konflik yang melanda negara Yaman, mengganggu musim penanaman dan mengancam aktiviti pertanian mewujudkan kekurangan makanan yang serius.
Organisasi Pertanian dan Makanan Bangsa-Bangsa Bersatu (FAO) berkata pada hari Rabu, para petani perlu diberi peluang untuk mengusahakan tanaman mereka sebanyak mungkin.
Yemen_landscape_05“Keadaan ini semakin merosot bermakna kita perlu menggandakan ke atas usaha-usaha kita untuk memastikan bahawa petani dapat ditingkat sebanyak mungkin dapat menanam musim ini dan mengukuhkan keupayaan mereka,
“untuk menghadapi kejutan masa depan,”kata Penolong Ketua Pengarah FAO bagi Afrika Utara dan yang berhampiran Timur Abdessalam, Ould Ahmed, berkata dalam satu kenyataan.
Perikatan negeri Arab telah mengebom pemberontak Houthi dan tentera yang setia kepada bekas Presiden Ali Abdullah Saleh untuk menghalang mereka daripada merampas bandar pelabuhan selatan Aden.
Kira-kira 11 juta daripada 26 juta penduduk Yaman diklasifikasikan sebagai teruk, dan tidak selamat kerana menghadapi risiko kekurangan makanan.
Manakala 16 juta memerlukan beberapa bentuk bantuan kemanusiaan dan tidak mempunyai akses kepada air yang bersih, menurut kenyataan FAO itu.
yemenPerniagaan di pasar-pasar terganggu dan harga makanan telah meningkat dengan mendadakekoran hasil penanaman hasil tidak dapat dituai, terutamanya bagi komoditi jagung dan sorgum.
Di bandar pelabuhan barat Hudaidah harga makanan telah meningkat dua kali ganda dan harga bahan api telah meningkat empat kali ganda, kata FAO.
Dengan kebanyakan orang yang tinggal di luar bandar dan kira-kira 90 peratus daripada sumber air yang digunakan dalam pertanian, Yaman adalah lebih terdedah apabila konflik yang mengganggu pengeluaran ladang.
Hampir dua pertiga daripada rakyat Yemen bekerja dalam bidang pertanian tetapi import negara itu adalah kira-kira 90 peratus daripada keperluan gandum dan 100 peratus daripada bekalan beras.

No comments:

" BI RUH...BI DAM "