Pages

Monday 9 January 2017

Travelog 4 ; Taiz, Wilayah Kepungan Kesakitan

Seawal mentari mula mengintai di hujung ufuk. Seawal sang burung bersiap-siap untuk keluar dari sarang. Seawal gelap tanah mula dicahayai sinar. Saya dan sahabat-sahabat Yemen Care sudah turun bersama-sama wakil NGO Islah meneruskan misi. Kali ini, merentasi sahara menuju ke Taiz.
Kanak-kanak TaizPacuan Prado yang kami menumpang rehat lelah di sepanjang pengembaraan ini terus membelah debu-debu sahara. Saya keseorangan mengkhayalkan sesuatu. Suasana sekeliling sahara yang terbentang, kering, berdebu, kekosongan, berunta dan berhimar itu seakan menayangkan satu kisah yang amat agung. Flora dan fauna gersang ini menjadi bukti tentang sejarah yang tersimpan rapi. Di kiri kanan saya, rakan aktivis yang lain mengambil peluang untuk berehat dan melelapkan mata.
Kalau dibelek pada lembaran tarikh penyebaran Islam, Nabi SAW pernah mengarahkan para sahabat dari Yaman menyebarluaskan ajaran Islam ke negara-negara jiran hanya dengan menaiki unta melalui padang pasir sebegini. Sahara yang siangnya membahang di bakar terik mentari, dan pada malamnya pula diselimuti kesejukan yang menyucuk tulang belulang.
Tapi kami? Masih enak ber’aircond’ di siang hari, dan malam kami berselimut kain berbulu dan tebal untuk menghangatkan badan. Dalam perjalanan kami sempat berhibur dengan lagu-lagu jihad. Namun mereka? Hiburan mereka adalah pada zikir-zikir yang tak lekang dari bibir-bibir, mereka berpanasan terik mentari tanpa sebarang teknologi..! Subahanallah. Setebal apakah Iman juang mereka?
Taiz3Wilayah Taiz yang sedang kami tuju itu mempunyai bilangan rakyat yang paling ramai iaitu kurang lebih 4 juta orang. Negeri yang pertama Nabi SAW mengutuskan penghulu para ulama di kalangan umat Muhammad, Muaz bin Jabal itu juga sehingga sekarang masih dikepung pemberontak Houthi.
Taiz merupakan negeri yang di dalamnya mempunyai insan-insan yang masih beristiqamah menggerakan gerakan Islam tempatan. Oleh yang demikian, menjadi antara asbab mengapa mereka terus ditekan dan menjadi mangsa para pengkhianat agama, bangsa, dan negara Yaman.
Untuk ke wilayah Taiz, kami perlu melalui bandar yang hampir musnah dibalun pemberontak Houthi. Bandar di pesisir laut itu dikenali sebagai Aden. Sebuah bandar yang sejak dari dahulu terkenal dengan pusat pelabuhan strategik di Laut Merah. Tetapi untuk coretan kali ini, saya tidak berhajat untuk menceritakan kemusnahan dan kemasyhuran di Aden. In sya-Allah saya akan kongsikan tentang Aden berserta kebangkitan para mujahidinnya di lain episod.
Oh ya, tanah Taiz yang subur ini telah menyaksikan siri kepungan oleh pemberontak Houthi sejak 2 tahun yang lalu. Kiri kanan, atas bawah, depan dan belakang mereka dihalakan muncung-muncung Ak47 dan peledak roket berhologram pengilang luar yang menjadi pencatur ghaib babak-babak kemusnahan ini. Setiap hari, setiap jam..! Yang lebih parah, sehingga hari ini tiada satu pun bekalan bantuan yang masuk ke muhafazah Taiz ini. Sama ada tiada yang cakna, atau pun kecaknaan itu dihalang oleh pihak soldadu pemberontak. Itu saya kurang pasti.
Taiz2Setiap hari mereka diburu dan juga dijerangkap samar. Lihat kawan! Mereka Dibinatangkan.
Menurut UNICEF, setiap 10 minit seorang kanak-kanak akan mati akibat kekurangan zat makanan!
Tidak seperti biasa. Perjalanan ke Taiz perlu menggunakan jalan tikus. Ya, jalan TIKUS! Jalan dan lorong-lorong yang tidak dilalui manusia kerana jalan yang sedia ada sangat sukar untuk dilalui dan terpaksa berhadapan dengan pemberontak Houthi.
Keempat-empat jalan utama telah dikepung sejak 2 tahun lalu ketika meletusnya peperangan.
Daripada Aden ke taiz, jalan yang paling hampir lebih kurang dua jam perjalanan. Namun, disebabkan kepungan ‘haram’ tersebut, kami terpaksa melalui jalan-jalan tikus yang hanya digunakan oleh penyeludup barangan. Laluannya berbatu dan tidak rata. Kami difahamkan, laluan itu pada asalnya bekas aliran sungai yang telah pun kering kontang. Itulah jalan terbaik dijadikan laluan untuk masuk ke wilayah bergolak, Taiz. Perjalanan asal yang sepatutnya memakan masa selama hanya 2 jam, telah menjadi hampir 7 jam!
Taiz4Setiba di hudud (sempadan) Taiz, kami disambut mesra oleh sohibul mujahidin. Walaupun kami tiada kerusi atau pun tidak pernah mencuri mana-mana kerusi rakyat, tapi kami dilayan para mujahidin bagaikan Yang Berhormat. Sungguh tinggi nilai akhlak dan adab mereka. Siapa kata mereka semua ini pengganas??! Sangat baik hati dan menghormati tetamu!
Mujahidin? Mereka BUKAN pengganas.
Pengganas? Mereka terang-terang BUKANlah di kalangan mujahidin.
Usah kita tertelan racun-racun halus media propa yang kerjanya membusukkan pembela Islam. Bukankah gelaran mereka disebut dalam Al-Quran dan Al-Hadis? Bukankah tugas mujahidin itu membela agama? Layakkah mereka yang menjadi pembela agama itu membuat sesuatu yang dimurkai Tuhan?
Setiap hari mereka menghadap mati kawan. MATI! Justeru apakah mereka tega membuat maksiat andai kematian berada di hadapan mata di setiap saat? Ahh! Media propa memang jahat dan terlaknat!
Yemen Care TaizMujahidin adalah insan istimewa pilihan Tuhan. Nantikan siri travelog ini di episod akan datang.
Bismillahi Robbil Mujahidin…Moga syafaat mereka terpercik setitik pada diri kami..
3 Januari 2017
Taiz, Yaman

No comments:

" BI RUH...BI DAM "