Pages

Wednesday 15 April 2015

Majoriti Mangsa Perang Yaman Adalah Orang Awam

Agensi-agensi bantuan memberi amaran bahawa krisis kemanusiaan semakin meningkat di Yaman apabila PBB berkata kebanyakan orang terbunuh dalam konflik itu adalah orang awam dan menyalahkan kedua-dua gabungan Arab yang dipimpin dan pemberontak Houthi.
“Lebih 600 orang [telah] dibunuh [dalam konflik], tetapi lebih separuh daripada mereka adalah orang awam. Ini adalah terutamanya berkaitan,”kata Ivan Simonovic, Timbalan Ketua Setiausaha bagi hak asasi manusia PBB, memberitahu Al Jazeera pada hari Isnin.
“Setakat ini kita boleh berkata dengan yakin bahawa kedua-dua pihak tidak dilaksanakan kekangan yang mencukupi. Terdapat beberapa sasaran tidak terpilih dan kami amat bimbang tentang itu.”
ivansuncrimea07032014eSimonovic (gambar kanan) berkata adalah penting untuk tidak membenarkan “krisis akut (serius) berkembang menjadi salah satu yang kronik”.
“Masih tetingkap peluang apabila melawan dan membunuh di Yaman boleh dihentikan,” katanya.
Sembilan negara Arab diketuai oleh Arab Saudi melancarkan serangan udara ke atas pemberontak Syiah pada 26 Mac selepas pemberontak menyerbu istana presiden di Sanaa dan meletakkan Presiden Abd-Rabbu Mansour Hadi di bawah tahanan rumah.
Pemberontak, dikenali sebagai Houthi, menyerbu ke Sana’a pada bulan September dan telah cuba untuk memperluaskan kawalan mereka di seluruh negara Yaman, disokong oleh pasukan keselamatan yang menyokong Ali Abdullah Saleh, bekas presiden Yaman.
Mereka berjuang menentang unit tentera yang setia kepada Hadi, yang kini melarikan diri ke Arab Saudi.
Gabungan Arab Saudi disokong oleh Amerika Syarikat, yang telah membekalkan senjata dan juga telah melakukan serangan ‘drone’ terhadap pejuang al-Qaeda di Yaman.
Semalaman pada hari Isnin, bandar utama di selatan Yemen Aden menyaksikan pertempuran yang paling berat, dengan medik dan angkatan tentera berkata sekurang-kurangnya 30 orang terbunuh dalam pertempuran antara pemberontak dan penyokong Hadi.
mangsa perang yaman1Kumpulan kemanusiaan yang telah berjuang untuk membawa bantuan ke negara itu dan berkata pada hari Isnin keadaan di Aden telah merosot dengan cepat.
“Kedai-kedai ditutup. Kami mempunyai masalah makanan,” kata Marie-Elisabeth Ingres, wakil Yaman daalam NGO Doktor tanpa Sempadan (MSF).
Metaz al-Maisuri, seorang aktivis yang tinggal di Aden, berkata perkhidmatan asas telah berhenti dan ada satu “penghijrahan beramai-ramai” orang awam dari bandar.
“Sekolah-sekolah, universiti dan semua kemudahan awam dan swasta yang telah diarah tutup kerana keganasan,” katanya kepada agensi berita AFP.
“Kehidupan Penduduk telah menjadi sangat sukar dan rumit … Mereka tidak lagi boleh mendapatkan makanan yang mereka perlukan,” katanya.
“Kami tidak dapat meninggalkan rumah kami untuk membeli apa yang kita perlukan kerana (diintai) penembak tepat Houthi,” kata Adwaa Mubarak, seorang wanita berusia 48 tahun di Aden.
Afzal Ashraf, felo perunding berpangkalan di London Royal United Services Institute, memberitahu Al Jazeera bahawa gabungan Arab Saudi menghadapi dilema yang lebih bagi menjelaskam mengapa perlu menggerakkan tentera darat mereka, hanya atas alasan sebagai serangan udara sahaja tidak akan mencapai matlamat.
“Keadaan ini adalah sangat keliru bukan hanya untuk kita, pemerhati, tetapi juga untuk orang-orang di bawah. Dan ia akan kekal begitu sehingga kita melibatkan tentera darat,” kata Ashraf.
May7-2014“Ini adalah masalah yang gabungan itu Arab dipimpin menghadap. Mereka mahu mengelakkan tentera darat, tetapi mereka tidak boleh membuat apa-apa perubahan bermakna hanya menggunakan serangan udara semata-mata.”
Sementara itu, di ibu negara Saudi, Riyadh, Perdana Menteri Yemen Khaled Bahah mengangkat sumpah sebagai naib presiden di kedutaan negara itu di hadapan Hadi, sehari selepas pelantikan beliau, dalam satu langkah yang dialu-alukan oleh Teluk jiran Yemen.
Mohammed Abdel Salam, jurucakap Houthi, mengecam pelantikan Bahah dalam komen di televisyen pada saluran pro-Houthi. Beliau berkata kumpulan Houthi yang tidak akan mengiktiraf keputusan diisytiharkan oleh Hadi dan apa-apa yang berkaitan dengan politik di negara itu perlu diputuskan melalui dialog di dalam negara tersebut.
Wakil khas PBB untuk Yaman, Jamal Benomar telah menggesa pihak-pihak untuk datang dengan penyelesaian yang dirundingkan. Ali Abdullah Saleh juga telah dipanggil untuk dialog yang ditaja PBB.

No comments:

" BI RUH...BI DAM "