Pages

Sunday 29 March 2015

Rakyat Malaysia di Yaman akan dipindahkan melalui Saudi



Rakyat Malaysia di Yaman yang terlibat dengan serangan udara pakatan yang diketuai oleh Arab Saudi di negara ini akan dipindahkan secepat mungkin.
Dalam satu kenyataan Kementerian Luar berkata kementerian itu, Majlis Keselamatan Negara dan Kementerian Pertahanan, bersama-sama dengan Kedutaan Malaysia di Sana’a bekerja rapat dalam menyelaraskan latihan, serta terus memantau keadaan di negara itu.
IMG-20150328-WA0132“Oleh kerana keadaan semasa di Yaman masih lagi bergolak, kementerian ingin menasihatkan semua rakyat Malaysia untuk mengelakkan atau menangguhkan perjalanan yang tidak perlu ke Yaman,” katanya, seperti yang dilaporkan oleh Bernama.
Rakyat Malaysia di Yemen adalah dinasihatkan untuk mendaftar dengan Kedutaan Malaysia yang terletak di Iran Street, Hadda.
Orang ramai juga boleh menghubungi Wisma Putra di 03-88874300, 88874265 pada waktu pejabat dan di 03-88874570 untuk maklumat lanjut dan kemas kini yang berkaitan dengan keadaan di Yaman.
Media melaporkan bahawa gabungan yang diketuai oleh Arab Saudi telah melancarkan serangan udara terhadap pemberontak Houthi di ibu negara Yaman sebagai konflik awam di negara Teluk yang miskin lagi strategik mengancam untuk meningkat ke dalam perang serantau.
Sementara itu Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata Perancangan sedang dibuat untuk membawa balik rakyat Malaysia yang terkandas dalam konflik yang berlaku di Yaman.
IMG-20150328-WA0133Beliau berkata perkara itu telah dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet semalam dan kerajaan bersetuju bahawa persediaan untuk pemindahan yang akan dijalankan.
“Saya tidak tahu bila ia akan berlaku kerana itu adalah kepada kementerian berkenaan (Kementerian Luar Negeri).
“Tetapi kita tidak akan meninggalkan rakyat kita di kawasan-kawasan yang bermasalah dan akan melakukan apa yang kita boleh untuk mendapatkan mereka untuk keselamatan,” katanya selepas
Konflik di Yaman telah meningkat sejak pertempuran tercetus awal bulan ini, dengan 39 orang awam terbunuh dalam serangan udara sejak Rabu.
Sehubungan itu, aktivis media, Syed Solahuddin melaporkan, satu perjumpaan telah diadakan oleh pihak kedutaan Malaysia dengan rakyat Malaysia di Yaman, semalam Sabtu 28 Mac.
Menurutnya, Timbalan Dita Besar Malaysia ke Yaman, Mohammed Azmi Abdullah (Baju putih gambar kanan ) berkata, seramai hampir 1000 orang rakyat Malaysia yang berada di Yaman disarankan pulang ke tanah air.
IMG-20150328-WA0131“Rakyat Malaysia yang paling ramai kini berada di Hadaralmaut iaitu kira-kira 700 orang dan di susuli dengan Sana’a seramai 118 orang,
“Manakala di Mukalla seramai 13 orang dan di penempatan Aden dan Hudaidah hampir 150 orang,”lapor Syed Solah.
Dalam pertemuan tersebut, Mohamad Azmi berkata, pemindahan rakyat Malaysia itu akan dibuat melalui Arab Saudi kerana lapangan terbang kerana lapangan terbang antarabangsa di Sana’a telah ditutup.
“Dijangkakan perjalanan akan bermula daripada Dzammar seterusnya ke Hudaidah sehingga ke sempadan Arab Saudi seterusnya ke Jizan,
“daripada situ rakyat Malaysia akan menaiki pesawat tentera atau penerbangan komersial yang belum dipastikan, menuju ke destinasi terakhir iaitu Kuala lumpur,”lapor Syed Solah lagi
Dengan itu, kata beliau, pihak Persatuan Pelajar Malaysia di Yaman akan mengusahakan agar para pelajar dapat meneruskan pembelajaran mereka walaupun telah pulang ke Malaysia.
IMG-20150328-WA0130“mereka yang belajar di Universiti Sains Dan Teknologi (ULUM) dan Universiti AZAL boleh meneruskan pelajaran di Malaysia melalui PJJ (Pengajian jarak jauh) dan tempat akan dimaklumkan kemudian,
“Ini adalah inisiatif PERMAYA untuk pelajar yang pulang untuk sambung pelajaran di Malaysia,”lapornya yang dihantar melalu teks pesanan ringkas kepada Buletinonline
Perjalanan darat dari Sana’a ke Jizan dijangka akan mengambil masa selama dua hari dan dalam pada itu, pihak keduataan meminta semua rakyat Malaysia di yaman mematuhi langkah-langkah keselamatan.
“langkah-langkah keselamatan tersemasuk tidak dibenarkan keluar dari kediaman masing-masing sehingga arahan dibuat untuk memulakan perjalanan,”tambahnya

No comments:

" BI RUH...BI DAM "