Pages

Thursday 25 September 2014

Perintah Berkurung Di Kawasan Perumahaan Sanaa

Walaupun pengumuman perjanjian damai telah diumumkan oleh PBB, namun pemberontak Syiah Houthi dan tentera kerajaan terus berperang untuk hari keempat berturut-turut, di ibu negara Yaman.
Wakil KAMI, Solahuddin al-Idrus melaporkan bunyi serangan berat kedengaran sepanjang malam Sabtu di kawasan ibu negara berhampiran ibu pejabat kem bahagian perisai yang pertama tentera Yaman, berhampiran dengan universiti Iman.
Al-Jazeera dalam laporannya menyatakan, pertempuran yang meningkat pada hari Khamis selepas minggu bantahan dan pertempuran, muncul menjadi cabaran terbesar sebelum pelaksanaan pelan peralihan oleh PBB yang menyokong demokrasi, selepas pemerintah veteran Ali Abdullah Saleh terpaksa berundur pada 2012.
IMG-20140921-WA0068Wakil khas PBB Jamal Benomar, yang telah mengadakan perbincangan dengan pemimpin Houthi Abdul Malek al-Houthi di wilayah mereka Saada pada Rabu dan Khamis, mengumumkan lewat kelmarin bahawa satu perjanjian telah dicapai dan akan ditandatangani pada hari Ahad.
Benomar dalam satu kenyataan ringkas bahawa perjanjian itu akan membawa kepada berakhirnya konfrontasi antara tentera Yaman dan penyokong pergerakan Syiah Houthi di ibu Yaman Sanaa.
Benomar bagaimanapun, tidak memberikan maklumat lanjut mengenai perjanjian itu.
Terdahulu hari ini, jawatankuasa keselamatan Yaman yang lebih tinggi telah mengumumkan perintah berkurung waktu malam di beberapa kawasan-kawasan perumahan di Sanaa.
Jawatankuasa ini menamakan apa yang digambarkan sebagai “perkembangan keadaan keselamatan” dan pengambilalihan oleh militan Syiah Houthi ke atas ibu pejabat televisyen negeri Yaman.
Ia berkata dalam satu kenyataan bahawa perintah berkurung akan bermula dari jam 9:00 malam waktu tempatan (18:00 GMT) dan berakhir pada pukul 6.00 pagi waktu tempatan (03:00 GMT) setiap hari dari hari Sabtu.
Jawatankuasa itu bagaimanapun, tidak menetapkan tarikh berakhir perintah berkurung.
Ia berkata perintah tersebut akan dikenakan di tiga kawasan perumahan dan perkampungan di utara Sanaa.
Jawatankuasa keselamatan menggesa warga Yemen untuk mematuhi perintah berkurung dan tinggal di rumah untuk melindungi kehidupan mereka. Ia berkata sesiapa yang melanggar akan mempertaruhkan nyawa mereka, menurut kenyataan itu.
Terdahulu hari ini, asap kelihatan dari bangunan televisyen, masa yang singkat selepas bangunan itu dibom oleh militan Syiah Houthi.
Kebakaran itu, bagaimanapun, terhad kepada bahagian bangunan itu, yang tidak mengganggu siaran televisyen negara Yaman, kata seorang wartawan Anadolu Agency.
Pekerja binaan, sementara itu, menggesa tentera Yaman untuk hantar lebih bala bantuan untuk melindungi mereka, menurut suatu permintaan bagi bantuan yang dikeluarkan oleh kakitangan televisyen.
#CopyPaste - www.buletinonline.net

No comments:

" BI RUH...BI DAM "