Pages

Thursday 9 October 2014

Krisis Yaman; Houthi Tidak Setuju PM Baru



Pihak-pihak parti politik bersetuju Yaman pada hari Selasa untuk melantik sekutu Presiden Abd-Rabbu Mansour Hadi sebagai Perdana Menteri, dua pembantu daripada Hadi berkata, satu langkah yang diharapkan Yaman akan membawa kepada penarikan keluar pemberontak Syiah Houthi ibu negara, Sanaa.
Mansour Hadi dijangka meminta Ahmed Awad bin Mubarak, pengarah pejabatnya, untuk membentuk kerajaan, di bawah perjanjian antara Presiden dan beberapa pihak, termasuk pergerakan Syiah Houthi, yang bertujuan untuk mewujudkan pentadbiran yang lebih inklusif.
Yaman telah menjunam ke dalam krisis bulan lepas apabila pemberontak Houthi berjuang tentera yang setia kepada jeneral tentera dilihat menghampiri dengan saingan, kumpulan Sunni Muslim.
Institusi kerajaan dengan cepat jatuh ke tangan Houthi, yang membolehkan kumpulan itu, yang anggotanya adalah milik cawangan syiah Zaydiah menjadi broker kuasa di Yaman.
Agensi berita SABA mengesahkan bahawa satu jawatankuasa penasihat Mansour Hadi, yang mewakili pelbagai parti politik, telah bertemu di Sanaa menepati kriteria bagi seorang perdana menteri baru, tetapi tidak menamakan mana-mana orang.
Bin Mubarak, yang memegang ijazah kedoktoran dalam pentadbiran perniagaan dari Universiti Baghdad, lahir pada tahun 1968 di bandar pelabuhan Yaman selatan Aden. Beliau sebelum ini berkhidmat sebagai perunding bagi projek-projek antarabangsa di Yaman sebelum menjadi pengarah pejabat presiden.
Pada Mac tahun lepas, bin Mubarak berkhidmat sebagai Setiausaha Agung “Persidangan dialog kebangsaan” Yaman, yang terdiri daripada wakil-wakil semua parti-parti politik dan kumpulan-kumpulan sivik yang Hadi telah diadakan untuk merancang pembaharuan.
Namun begitu Kumpulan Houthi tidak bersetuju dengan pelantikan pengarah pejabat Presiden Abd-Rabbu Mansour Hadi sebagai Perdana Menteri, kata pemimpin dalam kumpulan itu.
Abdel-Malek al-Ejri berkata Mansour Hadi telah mencadangkan lima nama pada mesyuarat penasihatnya, yang mewakili parti-parti politik di Yaman.
“Tetapi kami tidak bersetuju, dan perkara itu masih dalam rundingan,” Ejri berkata kepada Reuters. Dua pembantu presiden sebelum itu berkata parti-parti politik bersetuju untuk pelantikan bin Mubarak.

No comments:

" BI RUH...BI DAM "